#bokskya

4 apr

Første gang jeg leste om Bokskya trodde jeg at det skulle uttales cirka «Båkkskija» eller «Båkkskaja» og tenkte at det var da veldig til avantgardistisk tilnærming til ebokmarkedet, gitt.
Det hadde jeg forsåvidt aldeles rett i, men man kan flytte trykket til første stavelse og få en slags mening i ordet, om ikke annet. (Ei sky, skya, antar jeg. Jeg ville vel sagt en sky, skyen, men jeg respekterer at det som er et hannkjønnsord for meg er mitt medmenneskes hunnkjønnsord.)

Bokskya er da altså bokbransjens distribusjonsløsning. Det vil si det er en æpps til å ha på sin iPad, iPhone, GTab, HTC eller hva du nå måtte slite med av digital leseanordning. Tanken bak er at bokbransjen skal ha den samme grad av kontroll over bokmarkedet som de har når du må gå og kjøpe en papirbok i bokhandelen, selv om det ikke presenteres slik på hjemmesiden.
Egentlig er det en slags galleri-app, som kan laste ned bøkene du har kjøpt og plassere dem i en virtuell hylle, og en work-around for alle brukerne som er utestengt fra norske DRM-belagte ebøker (for eksempel fordi iPaden ikke støtter ADE).

For å bruke Bokskya trenger du følgende:

  • En eller annen digital leseanordning som har–
  • — En browser som leser HTML5
  • Konto hos en av bokhandlerne som har avtale med den norske bokdatabasen
    (Ark, Norli, digitalbok.no, Bokkilden, Bokklubben, Libris, Studia, Akademika, Haugen Bok. I skrivende stund har hele seks av disse faktisk fått løsningen opp å gå, med kun et års tid på å forberede seg. Godt jobba.)
  • Konto hos Bokskya som din konto hos bokhandleren eller bokhandlerne kan knyttes opp mot
  • Bokskya-appen
  • En PC eller Mac som du kan bruke når du skal bestille ebøkene dine
  • Kredittkort/debitkort med VISA-del
  • Kodebrikke fra nettbanken
  • Den ganske sjeldne evnen til å ikke gå bananas av frustrasjon når du skal logge inn via BankID i Java for å taste inn fødselsnummer, pinkode og personlig passord hver gang du kjøper noe som helst som skal bli verified by VISA
  • Total oversikt over hvem som har gitt ut boken du leter etter og hvilke avtaler forfatteren har med sitt forlag og forlaget har med sine forhandlere og distributører
  • Ganske mye flaks (den totale mengden bøker i Bokbasen som «gjør alle bøkene tilgjengelig!» er færre enn to tusen titler, og de fleste av dem er riktig, riktig gamle).

Jeg har en iPhone. I dag, da Bokskya ble lansert, testet jeg tilbudet med denne. Det gikk slik for seg:

Jeg opprettet en konto på Bokskya (etter å ha vadet gjennom tonnevis av slurvete tekst med ubehjelpelig grammatikk og manglende korrektur, samt fått feilmelding de tre første gangene), og ble tatt rett til en side hvor man kan redigere sin profil. Det var ingen måte å komme seg vekk fra denne siden på uten å redigere URL-en manuelt, selv om jeg ikke testet å trykke på alle knappene. Det var en Bokskya-logo oppe i hjørnet, men denne var ikke klikkbar. Dette er nok dog en liten tøyseklage, for egentlig er det ingen verdens ting å gjøre på Bokskya-siden utover å registrere kontoen sin.
Hvis man trenger hjelp skal man nemlig henvende seg til bokhandelen man handler hos, og på http://www.bokskya.no fikk jeg litt inntrykk av at det var ønskelig at man gjorde dette per epost eller telefon.
Etter å ha opprettet konto lastet jeg ned HTML5-appen til telefonen min. Den var jo relativt uspennende uten bøker i, så jeg gikk hen til digitalbok.no hvor jeg allerede hadde konto (dette er Tanums ebokhandel). Der har jeg noen få ebøker liggende på Mine Sider, men jeg fant på ingen måte ut hvordan i alle dager man kunne få knyttet kontoen sin opp mot appen.

På cirka dette tidspunktet begynner jeg å føle trang til å klargjøre at jeg aldeles ikke bebreider utviklerne bak Bokskya for at denne virker å være helt meningsløs. Dagens helt var @rudolfsen, som tok kritikk på en konstruktiv måte uansett hvor sur og gretten man var, og også kunne opplyse om at grunnen til at jeg ikke fant ut av hvordan jeg skulle knytte digitalbok-kontoen min opp mot min fjonge nye app var at, hm, digitalbok.no var visst ikke helt der.

Neivel. Jeg var ganske bestemt på å delta i den norske ebokrevolusjonen, så jeg opprettet konto på Bokkilden, fant Bokskya-koblingen der og kjøpte så en bok som gjorde det den skulle — dukket opp i appen straks jeg hadde trykket oppdater.
Etter dette hang appen i en fem minutters tid, men hoppet så videre til å faktisk vise innholdet i min nyinnkjøpte norske digitalroman.
Kun halvannen time etter at jeg begynte min utforskning, var jeg klar til å lese en bok!

Jeg har noen merknader:

  • Det kan være fint å få lov til å bla begge veier. Jeg måtte restarte appen (dvs. stanse den i multitaskingbaren og starte den helt på nytt) noen ganger før jeg kunne dette.
  • På min iPhone kan man ikke «bla» ved å sveipe, kun tappe for å komme videre eller tilbake. Siden man også må tappe for å få opp menyen øverst (som er skjult mens man leser), føltes det teit.
  • Skjermen er tjokkfull av tekst! Jeg synes ikke den skal dynges ned av metadata, men litt rom og luft er ikke et onde. Selv om man kan redigere størrelsen på teksten på en fin måte kunne det være ålreit å ha en slags liten stedsangivelse eller paginering øverst eller nederst og en stripe hvitt bare for å letne leseopplevelsen.
  • Ingenting er klikkbart eller tappbart eller sveipbart! Ikke noe. Jeg kan ikke sette fingertuppen på forfatterens navn for å søke etter andre verk han eller hun har tilgjengelig som ebok. Jeg kan ikke slå opp ord. Jeg kan ikke legge inn egne notater eller bokmerker på annet enn side. Dette er funksjonalitet jeg er vant til og forventer.
  • Jeg kan i det hele tatt ikke gjøre noe som helst i appen utover å lese boka jeg har lastet ned rett fra bokhandleren. Jeg kan ikke browse, søke eller få anbefalinger, følge med på forlagets utgivelser, finne annet i samme genre…

Til sammenligning har jeg en Kindle fra Amazon, som også er en distribusjonsløsning med kraftig DRM og sterke begrensninger på hva du kan gjøre med bøkene du har kjøpt for å ha på leseplata.
(I motsetning til norske ebøker har Amazon sin egen DRM, norske forlag bruker Adobe Digital Editions. Jeg har egentlig ikke tenkt å si så mye om det, men vil gjerne understreke at jeg er kjøpevillig. Jeg leser ikke nok norske bøker til å kunne forsvare innkjøp av ytterligere en leseplate, spesielt tatt i betraktning at de fleste er veldig dyre i forhold til Kindle-en, men jeg kjøper gjerne bøker for å lese på telefonen eller ev. på en iPad om jeg skulle finne på å skaffe meg det.)

Her er prosessen jeg måtte gjennom da jeg fikk min Kindle:

  • Jeg åpnet pakka og skrudde lesebrettet på.
  • Jeg koblet Kindle-en mot min Amazon-konto og skrudde på one-click-shopping med kredittkortet som allerede lå i kontoen min og som aldri er blitt verified by VISA såvidt jeg kan erindre.
  • Jeg surfet omkring på Amazons Kindle Store, i brettet, og klikket «buy» på det jeg ville ha.
  • Boka ble levert til leseplata på noen sekunder.

Jeg anslår at jeg brukte rundt fem minutter med utpakking.

Siden den gang har jeg lastet ned prøvekapitler hvis jeg har vært usikker på om jeg ønsket meg en bok, kjøpt mange bøker fra lista med anbefalinger de er så greie å utstyre meg med, søkt forfatterspesifikt, forlagsspesifikt og seriespesifikt, søkt på tilfeldige temaer jeg kunne tenke meg å lese om, lagret notater, bokmerket, hoppet frem og tilbake mellom bøker i ett kjør og slått opp ord i den medfølgende ordboken. Jeg har også kjøpt bøker i andre ebokhandler, for eksempel Webscriptions, som jeg har en hel drøss med muligheter til å få overført til plata med varierende grader av wahey-magisk.
Jeg kan maile boka til to forskjellige mailadresser, en som leverer via 3G (og som derfor er avgiftsbelagt) og en som leverer via WiFi (og er gratis). Jeg kan dra boka over fra HD-en på Mac-en. Jeg kan browse i Dropbox-en min med nettleseren i Kindle-en og installere bokfila automatisk derfra.
Jeg har til og med lånt bøker av folk jeg ikke kjenner.

Jeg har også en Kindle-app på telefonen min og en på Macbook-en. Alle husker hvor jeg er i alle bøker jeg har oppe og har tilgang på mine arkiverte bøker.

Helt rettferdig er selvsagt ikke sammenligningen, fordi Bokskya ikke er ment å være en Kindle. Men det som jeg oppfatter som problematisk er at det er en Kindle jeg tror de fleste vil ha — alt på ett sted, bredt utvalg og enkelhet.
Bryr jeg meg, som leser, om hvilket forlag Gunnhild Øyehaug gis ut på? Nei. Jeg vil søke på «Vente Blinke» og bli tilbudt å laste den ned pronto. Hvis han som anbefalte den til meg er en jeg av og til kræsjer litt med smaksmessig vil jeg laste ned et kapittel for å se om jeg har lyst til å lese hele. Jeg vil at noen skal spørre om hei, jeg ser du leser dette, har du lest noe av søstra til Kristin? Jeg vil kunne søke på DRM-frie bøker også, men det er bare fordi jeg har Kindle.
Jeg vil ikke bla meg gjennom bokomtaler for en bok jeg allerede har kjøpt.
Jeg vil ikke kjeftes på av Norli-ansatte fordi jeg ikke forstår produktet de har lansert og derfor ikke vil ha det. Posten jeg peker til her er slettet (det var vel ikke så lurt, Norli!) men kan selvfølgelig fremdeles leses.

Jeg forstår utmerket godt at det kan være overkill å utvikle et eget lesebrett for norske bøker, og jeg er også helt villig til å betale mer for bøker på norsk enn på engelsk, siden vårt marked er så mye mindre. Men bøkene må være tilgjengelige, og tilgjengelige på en måte som ikke krever at jeg anstrenger meg for mye.
Nå tenker jeg at bokbransjen motarbeider hele ebokmarkedet, de gjør det uattraktivt ved å  levere en lite smidig, overdrevent tungdreven og komplisert løsning, og at de er strålende fornøyd med at ikke en sjel seriøst vurderer å migrere sin norske boksamling til leseplate, primært fordi dette ikke er mulig.  Dette er en strategi mange kulturaktører har valgt, og den har ikke i fortiden slått så godt ut.

Beklageligvis er det slik at jeg, som en ganske vanlig forbruker, ikke har den helt gedigne innsikten i hvordan den norske forlagsbransjen fungerer. Heldigvis er det mange som har det, og de uttaler seg også på internett.
Jeg anbefaler Eirik Newths innlegg om Bokskya-lanseringen som er mer grundig enn min lille anekdote over, og også NRKBetas gjennomgang. Dagbladet har både testet og kommentert.
Vidar Kvalshaug er løsningsorientert i Aftenposten.

Reklamer

26 kommentar to “#bokskya”

  1. Hjorthen 04/04/2011 kl. 22:55 #

    Nå synes jeg du er kjapp med å spre sarkasmer her. Fortsett med det!

    Jeg vurderte å teste bokskya men etter å ha klikket meg inn dit så kom jeg på bedre tanker. Blir nok Kindle-app og Capris noen år til.

  2. Denis B 04/04/2011 kl. 23:18 #

    Godt skrevet og sammenligningen med Amazons Kindle er ikke pen for bokskya..

  3. Anja 05/04/2011 kl. 00:17 #

    Nei, den er virkelig ikke det. Jeg hadde nok ikke forventet Kindle-nivå, fordi Norge jo er bittebittelite og ikke en gang alle nordmenn leser og kun en del av de som faktisk gjør det kan forventes å kjøpe ebøker, men det var langt dårligere enn forventet.

  4. Tor 05/04/2011 kl. 01:28 #

    Som andre har sagt før meg, og noe jeg tenker litt på når forlagene snakker foraktlig om den såkalte Apple-skatten.

    70% av noe er mer enn 100% av ingenting. Dette er ikke en handelsopplevelse som inspirerer til gjentagelse. Og html5 < Kindle iPad < Kindle

  5. bombadil 05/04/2011 kl. 08:53 #

    Synes P2 hadde et godt poeng i går: Bokbransjen (De store forlagene) har brukt de siste årene på å posisjonere seg på eiersiden i bokhandlene, er det ikke da sannsynlig at innsatsen på ebok-feltet blir noe halvhjerta for å forlenge inntjeningstida fra bokhandlene?

  6. Delirium 05/04/2011 kl. 12:47 #

    Så bra sagt. Jeg bøyer meg i støvet. Og er så enig, så enig.

  7. Anja 05/04/2011 kl. 12:51 #

    De som selger bøker har ganske mye å tjene på å tvinge oss avgårde til en fysisk bokhandel for å kjøpe dem.
    Jeg skal legge til noen oppfølgingslenker om dette, for det krever en innsikt i bokbransjen som jeg rett og slett ikke har — men heldigvis er det mange som skriver på internett som har det!

  8. Anders Hofseth, NRKbeta 05/04/2011 kl. 13:20 #

    Ganske interessant å se at hele bloggen du viser til fra norli nå er slettet…

    • Anja 05/04/2011 kl. 13:34 #

      Var det kanskje ikke den kundeserviceprofilen Norli ønsket å ha? Så underlig.

      • Anders Hofseth, NRKbeta 05/04/2011 kl. 13:42 #

        men hva sa de ?!?

      • Anja 05/04/2011 kl. 13:46 #

        Norli-innlegget var for ferskt til å ha blitt bufret i Google, men det hun sa var at alle hadde misforstått hva Bokskya var, og at vi var dødsheldige som fikk lov til å få Bokskya altså, og at de med lesebrett bare kunne ignorere hele Bokskya og så smalt hun til med
        «Jeg håper at dere der ute som prøver å finne ut av det klarer dere uten forvirrende journalister og sure tvitrere!»

        Etterpå redigerte hun inn at hun beklaget det om noen følte seg støtt. Klassisk. :)

  9. Beate Henningsen 05/04/2011 kl. 13:52 #

    …enig, enig, enig. Du nevner imidlertid ikke det som tilslutt fikk meg til å gå over fra papirbok til Kindle: Lesevennlig skjerm. Jeg kunne ikke tenke meg å lese bøker fra en dataskjerm (vondt i øyne og hodet…), men da jeg fikk prøve en Kindle hos en venn var jeg solgt. Like behagelig som ei bokside, både ute og inne:)

    • Anja 05/04/2011 kl. 14:05 #

      E-ink er fantastisk! Men jeg følte det lå litt på siden av hva jeg forsøkte å få frem. Tenker jeg kanskje skal skrive en post om hvordan jeg bruker Kindle-en min. Vi er en to-Kindle-husholdning og er meget fornøyd med dette. :)

  10. @thomashaugen 05/04/2011 kl. 18:55 #

    Fantastisk innlegg. Nå har ikke jeg prøvd bokskya selv, men etter det jeg leser, så virker det som en veldig tungvint og vanskelig løsning. Jeg har også en Kindle, og vet hvor bra det kan gjøres. (Litt for bra kan man vel kanskje si, mtp at one click kjøp kan bli dyrt :) ).

  11. Morten 05/04/2011 kl. 19:09 #

    Kom til å tenke på denne.

    http://on.ted.com/94vr

    I overkant amerikansk, men morsom.

  12. ~SerendipityCat~ 05/04/2011 kl. 21:01 #

    Etter å ha lest dette skjønner jeg at jeg ikke gidder å sette meg inn i Bokskya likevel, i alle fall ikke nå.

  13. Anja 05/04/2011 kl. 21:15 #

    Jeg kan forstå at de som ikke er spesielt opptatt av ebøker kanskje ikke tar seg bryet. Jeg er spesielt interessert, så jeg sjekker jo. :)

    De får veldig mye pes nå, men jeg vil gjerne gjenta at utover småplukket som er nevnt i innlegget, så er det ikke appen som er problemet, men eierstrukturer og bakstreverskhet fra den bransjen som har lansert den. Jeg tror utviklerne har gjort den beste jobben de kunne med de marginene de hadde.

  14. Marcel Dekker Devos 06/04/2011 kl. 11:26 #

    Det er ikke ofte man får en så grundig beskrevet brukeropplevelse(les testrapport)og det til og med helt gratis.

    En veldig verdifull tilbakemelding. Jeg anbefaler sterkest at Bokskya’s utviklere spikrer den på veggen og behandle den som en verdifull produkt log med tilsvarende respekt.

    Om dette er et forsøk for å spare penger burde de kanskje har begynt med å utgi en BETA versjon.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bokskya-lanseringen: nettmedie-#fail av dimensjoner | Eiriks forfatterblogg - 05/04/2011

    […] Jan Omdahl var. Også i bloggosfæren har kritikken sittet løst idag, f.eks. hos Thomas Brevik. Mellomblonds gjennomgang er så knusende og bra at Magnus Rudolfsen på Twitter har lovet henne å gå gjennom […]

  2. Bokskya er verre enn ingenting - 05/04/2011

    […] Les mer […]

  3. Bokbransjen baklengs inn i digitalsamfunnet | Arne Krokan - 05/04/2011

    […] du lese mer om utfordringene kan du lese her at NRKBeta mener Bokskye er verre enn ingenting og her om du vil ha en detaljert gjennomgang av hvordan den oppleves i bruk. Og vil du lese hva Eirik […]

  4. Top Posts — WordPress.com - 06/04/2011

    […] #bokskya Første gang jeg leste om Bokskya trodde jeg at det skulle uttales cirka «Båkkskija» eller «Båkkskaja» og […] […]

  5. Brukskvalitet » Blog Archive » Brukervennlighet – et folkekrav - 06/04/2011

    […] fikk beskjed om at de var “sure ” , men i bunn og grunn synes jeg mange har utvist stor tålmodighet og pågangsmot når det gjelder å skaffe seg norske e-bøker. Mange av kommentarene som har kommet i forbindelse […]

  6. Norsk bokbransje tror ikke på ebøker | Paul Chaffey - 12/04/2011

    […] enig i. Dette er pinlig dårlig. Andre bloggerere som forklarer hva som er galt er Eirik Newth og Mellomblond. Jeg tror det lureste ville være om bokhandlene stenger hele butikken til de kommer opp med noe […]

  7. Boktåka – Morten Irgens - 14/04/2011

    […] Genser, Mellomblond: Tanken bak er at bokbransjen skal ha den samme grad av kontroll over bokmarkedet som de har når […]

  8. La e-bukken få havresekken « bokforlaget - 20/05/2011

    […] gått tålmodig bananas. Vitnesbyrdene fra første møte med norske e-bøker har vært utallige. Denne bloggen av Anja Regine Schönhaug, er nokså representativ. Konklusjonen er at e-bøker på norsk er […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: